نسوان يا نصفان؟!

by

یکی از خصوصیات عجیب هموطنان ما این است که در هر زمینه ای دوست دارند صاحب نظر باشند بدون آنکه حاضر باشند پیه زحمت کشیدن برای بدست آوردن توانایی لازم که معمولا مطالعه است را به تن خود بمالند. در امضا جمع کردن های ما هم این مساله به انحا مختلف نمود پیدا می کند. یکی از بارزترین این نمود ها معمولا در بحث مذهب پیش می آید. تجربه های من و دوستانی که می شناسم پر است از تئوری های بی پایه مردمان درباره اسلامی که شاید حتی یک بار متن فارسی کتاب مقدس آنرا نخوانده باشند؛ هرچند مطمئنا در خانه هر ایرانی قرآن در ابعاد مختلف به وفور یافت می شود. چه بسیار افرادی که چه در دفاع از قوانین فعلی به دلیل مذهبی بودن و قرآنی دانستن آنها، چه در مقصر دانستن کلیت دین با استنادها و اشارات غلط به قرآن، در مقابل امضا کردن برگه کمپین به اشتباه موضع گرفته اند. برای شخص من تجربه ای طنز آمیز یکی از به یاد ماندنی ترین نمودهای این اخلاق مضر ما ایرانی ها چه در مورد کمپین چه در دیگر موارد است:

یک بار که به همراه دوستان در پارکی مشغول جمع آوری امضا بودیم، دو مرد جوان را دیدم که کنار هم نشسته بودند. یکی تسبیه می گرداند و دیگری با ریشی نامرتب و پیراهن روی شلوار مشغول صحبت بود. ابتدا کمی ترسیدم اما به هر حال با هدف بحث هم که شده عزمم را جزم کرده و رفتم طرفشان. بعد از اجازه گرفتن به هرکدام یک برگه بیانیه برای مطالعه دادم. هرچه بیشتر می خواندند سگرمه هایشان بیشتر در هم می رفت. مرد ریشو برگه را به طرفم گرفت:

– یعنی می خواهی نسبت به حکم قرآن اعتراض کنم؟

گفتم حتما می خواهد درباره ارث و شهادت صحبت کند و آماده شدم علاوه بر توضیحات درباره راهکارهای شرعی برای این دو موضوع که در دیگر نقاط جهان اسلام بکار بسته شده، به او انتخابی بودن موارد را گوشزد کنم.

– همه این موارد که در قرآن نیست…

برادر تسبیه به دست پرید وسط:

– نه عزیزم در قرآن هرجا خواسته به زنا اشاره کنه اونارو «نصفان» خطاب کرده. حتما تو کار قرآن یه حکمتی هست

-!

اول فکر کردم شوخی می کنند اما وقتی نگاهم به نگاه جدی و تایید کننده دوست ریشو تلاقی پیدا کرد، اوج فاجعه دستم آمد. در حالی که مغزم به دلیل ترکیب شُک وارده و تلاش برای گرفتن جلوی خنده، برای ادامه دفاعیه جواب نمی داد، برگه را از اساتید اسلام شناس پس گرفتم…

یاشار گرمستانی

6 پاسخ to “نسوان يا نصفان؟!”

  1. سیاوش Says:

    همونطوری که گفتی از این چیزا زیاد پیش میاد ولی این یکی دیگه خیلی شاهکار بود. عجب چیزی به پستت خورده ها!

  2. solmaz Says:

    به نظر من یکی از دلایل اصلی این قضیه تقدس بیش از حد دادن به اسلام و مشتقات آن است که باعث میشود خیلی ها چشم و گوش بسته هر حرفی را که میشنوند در ذهنشان حک کنند، دریغ از لحظه ای تفکر!

  3. پژهان Says:

    در ابتدای متن جملاتی بیان شده بود که شاید بیش از این باید بهش پرداخته می شد. متاسفانه خیلی از ما درگیر اظهار نظر در همه مبانی هستیم بدون داشتن اطلاعاتی که حداقل عکس آنچه وجود داره رو بیان نکنیم. خوب من عقیده داشتم که نوع حرکت کمپین باید بر ساختار و عملکرد سکولار باشه که متاسفانه در عمل با اقبال مواجه نشده. تمامی این نا برابری ها نتیجه دستاویز بودن عقاید عامه است که اگر قرار باشه ما با تقلیل مفاهیم دموکراتیک برای نیل به هدف تلاش کنیم شاید ناهنجاری بزرگتری رقم بخوره. اما اگر بفرمایید بدون ذکر عنوان مذهب نمی توان ادامه داد ، من می گم حق با شماست. اما راهی هم هست که به زعم من ارج نهادن به کیفیت در برابر کمیت است.اما اگر روزی بخواهیم به عنوان مثال از هرمنوتیک مجتهد شبستری استفاده کنیم ، با آنچه در رویکرد مدرن مطرح است فرسنگ ها فاصله گرفته ایم. پس تقلیل مفاهیم مطابق با فرهنگ عرفی دردی از کنش برابری خواهانه دوا نخواهد کرد و شاید مصداق مشروطه ای دوباره و ترمینولوژی تعصب در آینده شود. دوست میداشتم در کنارتون بودم و رویاروی صحبت میکردیم دوستان . آزادی دوستان عزیز هم خبری بسیار مسرت بخش بود و استقامتشان شایسته تعظیم و پاسداشت. بخت یار باشید

  4. آزاد روشنی Says:

    خانم سولماز. مساله تعصب یه مساله است که بجای خود جای بحث داره. اما ای کاش اگر هم کسی می خواهد روی تفکری تعصب بورزد، حداقل یک بار متن مقدس آنرا با انگیزه ای که همان تقدس و تعصب ایجاد می کند، مطالعه کند… من فک می کنم هرجور که نگاه کنی اگر اکثرقریب به اتفاق ایرانی ها همون قرآن(عربیش را هم نه همون فارسی ترجمه اش) را کامل مطالعه کنن، خیلی از مسائل ما حل می شود. پژهان عزیز به دلیل اینکه کمپین یک جریان متکثر با حضور افراد با عقاید متنوع و متفاوته، نمی شه خط مشی کلی داد و هرکس بر اساس تفکر خودش می تونه پیگیر خواسته های کمپین باشه و اینجا متولی وجود خارجی ندارد که رویکرد سکولار یا درون دینی را برای دیگران تعیین کند

  5. تهمينه Says:

    🙂 عجب! مواظب سوادشان بايد باشند دوستان يك وقت لو لو نبره!

  6. کیانا Says:

    به خاطر وجود این ادمها که البته کم هم نیستند کار ما سخته
    در لینک هستین
    پیروز باشین

پاسخی بگذارید

