برابری اينبار در آژانس هواپيمایی!!

by

به همراه همسرم میهمان یکی از دوستانمان بودیم. صحبت به سمت وضعیت زنان و بی احترامی که یکی از همجنسان عزیز ما به دوستمان کرده بود پیش می رفت. از قرار معلوم این همجنس عزیز به دوستمان پیشنهادهایی برای کمک به او برای خروج از ایران کرده بود؛ و به طور کاملاً اتفاقی از او خواسته بود که همسر صیغه ای او شود واین هیچ ارتباطی به فحشا یا روابط جنسی مبتنی بر کالایی کردن آن نداشت! خلاصه بحث پیش می رفت تا اینکه دیدم جای مناسبی برای امضا گرفتن است. دفترچه و بیانیه را درآوردم و از آنجا که وقت مناسب داشتم توضیحات کامل هم دادم. برگه را که به خواهر دوستمان دادم در ابتدا تعجب کرد و بعد از امضا کردن خاطره جالبی را برایم تعریف کرد. اینطور که می گفت «اگر اشتباه نکنم سال قبل، تعدادی خانم برای شرکت در همایشی در هند به آژانس ما مراجعه کردند. آنها از اعضای کمپین بودند و اتفاقاً یکی از آنها وکیل بود. (به احتمال زیاد یکی از وکلای کمپین) خلاصه من کارهایشان را انجام دادم. منتها موقع خروج از کشور به آنها اجازه داده نشد و آنها بنا به دلایلی نامعلوم (که البته برای ما معلوم است!) نتوانستند از کشور خارج شوند. آنزمان فرصت نشد با آنها در اینباره صحبت کنم تا امروز که دوباره با دو نفر از اعضای کمپین مواجه شدم.»

دو سه خاطره در همین وبلاگ نوشته بودم که برایم پیش آمده با افرادی که قبلاً کمپین را می شناختند یا امضا کرده بودند صحبت کرده و اینرا به حساب یا بدشانسی ام در مواجه با افراد امضا کرده یا گسترده گی کمپین گذاشته بودم. البته بدشانسی ای که بسیار دلچسب است. در حقیقت درست که در اکثر موارد فرد قبلاً امضا کرده، ولی دیدن اینکه کمپین عمومی شده دلگرمی عجیبی می داد. الان می بینم که برای چندمین بار نزدیکان خودم کمپین را می شناسند. دیگر فکر می کنم این از روی گستردگی کمپین است. گستردگی ای که رو به رشد است و به زودی شاید اکثر اطرافیان من یا شما نیز یا آنرا شناخته یا امضا کرده باشند.

طنز قضیه این است که آنوقت دیگر امضا گرفتن به این راحتی ها نیست!

سیاوش خدایی

3 پاسخ to “برابری اينبار در آژانس هواپيمایی!!”

  1. مهدي رفعتي Says:

    با درود
    دوستان گرامي وقت ياري داد و با رييس دادگستري استان سيستان وبلوچستان براي يكي از نشريات محلي مصاحبه اي انجام دادم كه اگر مايل بوديد مي توانيد به اين آدرس مراجعه كنيد( البته فرصت اين گفتگو بسيار اندك بود.)
    khansartims.blogfa.com
    خوانسار تايمز

  2. پژهان Says:

    سلام

    سیاوش عزیز ، شما از گستردگی کمپین گفتی و من می خوام از کوچکی نا اندیشه ها بگم.خبر لغو امتیاز ماهنامه زنان بسیار اسف بار بود. در جایی جملاتی را خواندم از مواردی که به این نشریه وزین متذکر شده بودند که کامل ترین توصیف از بنیان کنش کمپین بود و ظاهرا مورد پسند فضای تاریک کدوکاسه عده ای از دوستان قرار نگرفته و این ماهنامه پس از 16 سال زحمت به بند کشیده شد.این جملات این بود :
    «… ما با حضور نمادین خود می خواهیم به قانونگذاران کشورمان بگوییم که تحت این قوانین ناعادلانه، زن ایرانی نه تنها در جامعه در محیطهای شغلی و در امور اجتماعی بلکه حتی در پستوی خانه اش هم امنیت ندارد.»
    «… بسیاری از قوانین و مقررات غیر عادلانه هیچ پیشینه و ابتنای فقهی ندارد، بلکه محصول اندیشه و باور قانونگذار عرفی بوده و تغییر آنها به هیچ روی نمی تواند مخالف با شرع تلقی گردد.»
    «…. زنان بسیاری به این ادراک رسیدند که هیچ رابطه نهادینه ای بین آمارهای اسلامی و مردمسالاری وجود ندارد و هیچ گونه تضادی بین ایمان اسلامی و فیمینیسم نیز نیست…. فمینیسم اسلامی نشان می دهد که نابرابری های نهفته در تفاسیر موجود فقه، از آنجا که مفسرانی خاص (و عمدتا مرد) آفریننده آنها بوده اند، لزوما تجلی اراده خداوند نیستند… نهایت منطقی آن ما را به اینجا می رساند که برخی از قوانینی که تا کنون اسلامی و بخشی از شریعت تلقی می شدند در واقع فقط نظرها و دریافتهای برخی از مسلمانان و ناشی از کردارها و هنجاریهای اجتماعی و تاریخی هستند که نه مقدس اند و نه تغییر ناپذیر، بلکه بشری و متغیرند….».

    من وظیفه خودم دانستم از زحمات خانم شرکت و یارانشان تشکر کنم و این جملات را بار دیگر ذکر کنم با این جمله با این بانو همدلی کنم:» کباب قناری بر آش سوسن و یاس.روزگار غریبی ست ، نازنین …»

    بخت یار باشید

  3. م Says:

    «کمپین حمایت از آناهیتا حسینی» دانشجوی در بند دانشگاه تهران
    لطفا جهت پشتیبانی از ما, ما رو لینک کنید
    با سپاس

پاسخی بگذارید

