مگه خلاف شرع کردم؟

by

شايد داستان از «دنيا» شروع شد؛ اولين فيلي که محمدرضا شريفي نيا، به عنوان مردي که شوهرِ دو زن بود، بازي جديدي را آغاز کرد. پس از آن در فيلم «نصف مال من، نصف مال تو»، و به تازگي با سريال «پيامک از ديار باقي» که از تلويزيون دولتي پخش شد، اين بازي ادامه پيدا کرد.

بازي مردي که بنا به «اقتضائات طبيعي مردانه» (!) به چند زن بطور هم زمان علاقمند مي شود و با هر دو آنها ازدواج مي کند. اما به دليل قبحي که در جامعه وجود دارد، اين دو ازدواج را از آنها پنهان نگاه مي دارد. سرانجام طي اتفاقاتي اين دو زن از اينکه «هوو»ي يکديگر هستند، مطلع مي شود، و در پاسخِ تمام اين مشکلات جناب شريفي نيا عنوان مي کند که: «خلاف شرع که نکردم»!

اينکه سياستگذاران صدا و سيما يا وزارت ارشاد در جهت ترويج فرهنگ زن ستيز برنامه ريزي کنند، چندان عجيب و دور از ذهن نيست، حتي اينکه بازيگران و هنرمنداني حاضر شوند که به خاطر گذران زندگي در چنين فيلم هايي ايفاي نقش کنند باز هم دور از ذهن نيست؛ اما اينکه يک بازيگر که سابقه و چهره اي شناخته شده در سينماي ايران دارد حاضر باشد به طور متوالي در چنين نقش هايي حاضر شود، جاي تامل دارد.

متاسفانه، مرداني در جامعه هستند که نگاه و رفتاري تبعيض آميز عليه زنان دارند و حقوق انساني يک زن را براي يک زندگي برابر و عادلانه به رسميت نمي شناسند. يکي از حوزه هاي اين حقوق نابرابر، مربوط به روابط خانوادگي است. چندهمسري که سنتي مردسالارانه است و توسط برخي گرايشات مذهبي نيز توجيه مي شود، نمونه بارزي از تبعيض عليه زنان به شمار مي آيد.

محمدرضا شريفي نيا، به يکي از مرداني تبديل شده است که نماد ترويج اين نابرابري و تبعيض به شمار مي آيد. البته، مردان در ترويج اين نابرابري تنها نيستند. زناني نيز هستند که مناسبات مردسالارانه را بازتوليد مي کنند. شهره لرستاني، بازيگر ديگري است که در دو فيلم اخير به عنوان زني که توجيه گر ازدواج موقت از منظري زنانه است، ايفاي نقش مي کند. تکرار اين گونه نقش ها از سوي اين دو بازيگر نمي تواند تصادفي و ناخودآگاه تلقي شود.

لغو قانون چندهمسري، يکي از مطالبات دهگانه کمپين يک ميليون امضاء به شمار مي آيد. تغيير اين قانون تنها از طريق ترويج اين خواسته در حوزه هاي مختلف اجتماعي ميسر است. مسلماً عرصه سينما و تلويزيون عرصه اي تاثيرگذار بر جامعه به حساب مي آيد، لذا اعتراض به چنين فيلم هايي و تلاش براي استفاده از رسانه ها در ترويج برابري خواهي جنسيتي مي تواند به عمومي شدن گفتمان برابري و در نهايت تغيير قوانين تبعيض آميز ياري رساند.

کاوه مظفری

13 پاسخ to “مگه خلاف شرع کردم؟”

  1. سیاوش Says:

    به نظر من هم دیگه حالت تهوع آوری به خودش گرفته. از پول مالیات ما برای چه کارایی استفاده می کنن. برایتحقیر نصف جعمه و توجیه گند کاری نصف دیگه جامعه.

  2. bita Says:

    به قول مد امروز شايد نيتش خير باشه؟!
    خيلي از ما براي نون خوردن خيلي كارها ميكنيم كه از اينم بدتره لااقل انكار نميكنن كه كاري رو انجام دادن. ضمننا فكر كنم برا نشون دادن وضعيت فعلي جامعه د نباشه جامعه ما امروز اينه چرا از اينكه يادمون بيارن ناراحت ميشيم . از نظر من همه بايد آزاد باشن. تصوير كردن اوضاع عمومي جامعه حتي اگه توهين به گروهي باشه اشكالي نداره شايد اون خانمهايي كه تو خونه نشستن و زحمت تكون خوردن به خودشون نميدن و تا ازشون ميخواهي يه تحركي داشته باشن براي اينكه نگنن ذاتا تنبل هستن ميگن آقامون دوست نداره يه كم بشون بر بخوره….

  3. آرش اقبالی Says:

    به نظر من هم میشه یه مصاحبه با شریفی نیا در این مورد یا یه اعتراض دست جمعی و جمع آوری امضاء اینترنتی ترتیب داد تا هزینه شرکت کردن در این نقش های زننده برای بازیگران مشخص بشه!!!

  4. سیاوش Says:

    من با آرش موافقم. حتماً باید با بازیگرایی مثل شریفی نیا مصاحبه مفصلی انجام بدیم.
    اما بیتا خانم من یه نظر دیگه دارم. اینکه اون خانم کاملاً لایق استثمار یه بحث و اینکه ما بیایم یه چیزو اینجوری تاییدش کنیم یه چیزه دیگه. اگه جامعه نژاد پرستی توش بود ما میتونیم بی طرفانه اوانو نشون بدیم. ولی اینکه بیایم نژاد پرستی رو تبلیغ کنیم و اینو فقط به حساب نژاد مورد تیعیض بذاریم جز بدتر کردن اوضاع کاری نکردیم. در ضمن من خودم همیشه یه چیزی میگم: حالا اون نفمه من چی؟ به واسطه نفهم بودن منم باید نفهم باشم؟! این سریال بیش از توهین به زناه توهین به مردهاست. مثل اینکه میمونه یه سفید پوست رو نژادپرست خوبی نشون بدی؛ نشون بدی خوب بیچاره سفید پوسته دیگه و نژادپرستی هم تو وجودشه و از این حرفا. فکر می کنی این تصیویر بیش از توهین به هر کسی توهین به خود اون سفید پوست نیست؟ من فکر می کنم چرا. همینطوری طرحهایی برای هر چه محدود کردن زنا. از شما بیشتر ماییم که داریم تحقیر میشیم.
    باور کن اینو خیلی مردا میگن.

  5. یک کمپینی Says:

    بیتا؛ فکر نکنم وضعیت جامعه ما این باشه! یعنی چندهمسری توی جامعه ما اینقدر رواج نداره، ممکنه در برخی روستاها وجود داشته باشه، اما توی شهرها خیلی کمه.

    البته، انکار نمی کنم که صیغه و ازدواج موقت در حال زیاد شدنه، اما چندهمسری به این شکلی که آقای شریفی نیا شده نمادش وجود نداره.

    پس، این نوع نشون دادنِ چندهمسری، نه تنها نشون دادن واقعیت جامعه نیست، بلکه تبلیغ یک تبعیض اجتماعی علیه زنان است.

    درسته که ممکنه زنها هم مقصر باشن، اما شما هم یک زن، شما برای مبارزه با چندهمسری (نه به صورت فردی) بلکه به صورت جمعی چه کاری انجام دادی؟

    کمپین یک میلیون امضاء یه راهی است برای اعتراض به قوانین نابرابری که اجازه چندهمسری به مردها می ده. ما به این قوانین اعتراض داریم و می خوایم که این قوانین را عوض کنیم.

    منتظر تا نظر شما را بخوانم …

  6. پژهان Says:

    سلام دوستان

    این نوشته از جمله نوشته های جالب و آگاهی بخش بود که به زعم من هم که در نوشته سخت گیری می کنم ، سازگار بود . در ابتدا هم اشااره شده بود و هدف از تولید اینگونه سریال های فرمایشی نفوذ یک ذهنیت در میان عامه مردم است . اما حدس نمی زنم در این خواسته به مطلوب برسند که امروزه دیگر جای ستیز با برابری نیست.
    از دوستان فعال وبلاگ هم درخواست و پیشنهادی دارم که در صورت امکان انتقاد مردان کمپین را از دستگیری های دوستانمان به عنوان موضع مستقل و نگاه ما مردان به این عمل غیر قانونی بیان کنیم و بتوانیم با کمک جمعی از مردان کمپین بیانیه داشته باشیم . چرا که حس می کنم حمایت ما مردان می تواند جلوه تازه ای داشته باشد که کمپین فقط به برابری زنان نمی اندیشد بلکه این مردان هستند که باید برابری را درک کنند. از شنیدن خبر دستگیری خدیجه مقدم رنجیده شدم . اما با اعتقاد به نگرش همسر ایشان معتقدم روزی تاریخ بر دستان او بوسه خواهند زد.

  7. bita Says:

    سياوش و شيواي عزيز من با نظرات شما موافقم من هم طرفدار سر سخت حقوق زنان هستم. شيوا جان درست ميگي كاري نكردم چون هميشه ترسيدم پدرم نداشتن پسر و احساس كنه. خودمو از همه حقوق زن بودم محروم كردم دوست نداشتم كسي اونو تحقير كنه…. اين نظري كه گفتم منظورم اين بوده كه سطح فرهنگي زنان ما نسبت به حقوق خودشون خيلي كمه … سازمانهاي حقوق زنان هم كه دسترسي زيادي به عوام ندارن . شايد اين تبليغات اثر معكوسي بذاره و مردم بفهمن كه علنا داره به زن توهين ميشه…. شايد اين هنر پيشگان به اثر معكوس اعتقاد دارن اونوقت پذيرش اين نقش ميشه فدا كاري…. تو اين راه مبارزه حقوق زنان نه با قانون مبارزه ميشه نه با دين بلكه بايد با خرافات جنگيد جنگ با خرافات خيلي سخته و راه حلهاي گاه غير منطقي طلب ميكنه…

  8. امیر رشیدی Says:

    اسم فیلم یادم نیست ولی کل داستان در مورد یک مرد خر پول بود که تو شمال زندگی می کرد و در طول فیلم 4 تا زن می گرفت و آخر فیلم هم از زبان یک زن گفته می شد:
    اون که رفت دنبال زندگیش(مرده) ، اینها هم با هم یه جوری کنار میان.

    این جمله از کل فیلمهای شریفی نیا کثیف تره به نظر من.
    چرا؟ چون از زبان یک زن گفته می شه زنها با هم کنار میان پس بیخیال.

  9. یک کمپینی Says:

    بیتای عزیز

    منم امیدوارم که این فیلم ها و این نقش ها تاثیر معکوس داشته باشه…

    اما زیاد مطمئن نیستم که آقای شریفی نیا از قبل می دونسته که این تاثیر را داره. اگه فقط یه فیلم در این زمینه بازی کرده بود باز یه چیزی، اما …

    خوب چرا اصلاً باید یه همچین فیلمایی ساخته بشه، مگه مسائل مهمتری توی جامعه ما نیست
    چرا درباره اینکه دخترا تلاش می کنن با تمام موانعی که دارن به دانشگاه راه پیدا کنن فیلمی ساخته نمی شه؟

  10. جمشید آیین دار Says:

    به خاطر اینکه اگر این طور فیلمی ساخته بشه خیلی راحت میگن چون ایجاد ناامیدی در جوانان میکنه باید سانسور بشه ، پس از مدتی میگن : اصلا نشونش ندین . تموم شد . به همین راحتی وتهیه کننده ای حاضر نمیشه روی فیلم سرمایه گذاری کنه !

  11. bita Says:

    سلام دوست عزيز : شما درست ميگين ما مشكلات زيادي داريم كه از اين موضوع مهمترن اما در واقع اجازه ميدن(ارشاد) كه اين موضوعها فيلم بشن؟ هنر پيشه ها هم مثل بقيه آدمها فقط ميتونن از بين كارهايي كه ميتونن انجام بدن انتخاب كنن نه از اونايي كه فكر ميكنن بهتره… قصد من دفاع از هيچ هنر پيشه اي يا فعال عرصه هنر نيست … اما اگر تك تك ما به جايي دنبال متهم گشتن و متهم كردن همديگه كمي بيشتر درك متقابل داشته باشيم ومتحد بشيم شايد نتيجه بهتري بگيريم ميدونين ما ايراني ها ز كي تو زندگيمون دنبال متهم گشتيم؟ يه بار سكندر يه بار اعراب ……هر شكستي يه دليل داخلي داره نه مجهز بودن دشمن چرا دنبال دليل واقعي نميگرديم… اينكه يه متهم پيدا كنيم مثل سخت بودن سوال امتحان ما رو به راه حل نميرسونه اينكه امنحان سخت بود چون من نخوندم من رو به راه حل ميرسونه…. والا نه ميشه گفت يه نفر هميشه گناهكاره نه ميشه گفت هيچوقت گناهكار نيست… يه وسيله سنجش لازمه كه متاسفاه يك هزارم درصد رو اين وسيله تو مملكت ما اتحاد وجود نداره… يكي ميگه شرع يكي ميگه عرف يكي ميگه با هر دو مخالم يكي ميگه نظر من….

  12. ليلا-سيفي Says:

    اين برنامه ها فقط براي نهادينه كردن و رواج هرچه بيشتر چند همسري بين عده اي ! و پذيرش و تن دادن زنان به اين قانون بدوي و ددمنشانه صورت مي گيرد و در عصر فضا و ارتباطات پلي است بين مردم بدبخت جهان سوم و دوران جاهليت تا هيچوقت فراموش نكنند كه فقط لياقت فكر كردن به زير شكم را دارند و ديگر هيچ … !

  13. navid Says:

    سلام.نمیدونم تا حالا فکر کردین به همون اندازه ای که چند همسری کار بدیه چند دوست دختری هم کار بدیه.آخه تو جامعه ی امروز بیشتر از اینی که بحث چند همسری باشه باید بحث چند دوست دختری باشه که 90 درصد افراد چند دوست دختری رو نشونه زرنگی و مخ زنی خودشون میدونن اما شاید راجع به چند همسری خیلی خودشونو سرزنش کنن یا به سمت چنین کاری نرن.من فکر میکنم اگه دخترای ایرانی نگران حق و حقوق زنانه ی خودشون هستن بهتره که حال دوست پسراشونو که قال میذارنشون رو جا بیارن،بلایی به سر دوست پسرشون بیارن که دیگه هوس دوست دختر داشتن نکنه چه برسه چند دوست دختر داشتن.چون چند همسری رو درصد بسیار کمی تجربه میکنن یا درست میدونند اما چند دوست دختری رو همه درست میدونن و نشونه ی زرنگی.چند همسری رو صدا و سیما با کلی خرج کردن و استفاده از شرع ترویج میکنه اما چند دوست دختری رو خود دخترا با کم آوردنا و بخشش های بی دلیلشون رواج میدن.خیلی فرقه مگه نه؟ بیاین به وبلاگ من تا درین مورد با هم بحث کنیم.

پاسخی بگذارید

