يک سوزن به خود يک جوال دوز به ديگران

by

عید امسال با یک تور به مدت چند روز رفته بودم ایران گردی. طبعا دفترچه و برگه بیانیه به تعداد لازم برداشتم تا از فرصت پیش آمده استفاده کمپینی هم بکنم. در فرصتی برگه را به یک زوج سی سی و پنج ساله دادم تا آنرا امضا کنند که با یکی از حالات کلیشه ای که در برخورد با مردان زیاد پیش می آید، مواجه شدم: بعد امضای بی چون و چرای زن، شوهر با وجود اعتراض همسرش «مخالفت با چند همسری مردان» را مستثنی کرده و بیانیه را امضا کرد. من هم که دیدم زن و مرد مورد نظر نرم نرمک دارند وارد مجادله می شوند و اوضاع بحرانی است، صحنه را به سرعت ترک کردم. روز بعد توی اتوبوس نشسته بودیم که مرد که اتفاقا پشت سر من نشسته بود و صدای بحث او و زنش را بدون اینکه بدانم سر چیست می شنیدم، زد روی شانه ام و به شوخی جدی گفت که زنش کچلش کرده و همه این آتیش ها از گور من بلند می شود. من هم در جواب به یک لبخند دوستانه اکتفا کردم.

آخرهای سفر برنامه قرار بر این شد که بازی ای کنیم بدین شکل که هرکس یک حکم بنویسد و بریزیم در یک ظرف و بطور رندم احکام را از آن در بیاوریم و هرکس حکمی به او افتاد بی قید و شرط گردن نهد. خلاصه نوبت زن و شوهر مورد بحث رسید و قرعه زن چنین آمد:»باید اس ام اس های روی گوشی صاحب رای برای همه به صدای بلند خوانده شود». مجری احکام که لیدر تورمان هم می شد گوشی خانم را گرفت و بعد از یکی دو اس ام اس احوال پرسی رسید به اس ام اس فردی که از اسمش پیدا بود مذکر است. محتوای آن چیزی بود در این مایه ها:»عزیزم دلم برایت تنگ شده. کی بر می گردی؟ اومدی زنگ بزن حتما یه قراری بذاریم.» شاید اگر شوهر مورد بحث نمی رفت روی یک صندلی دیگر بنشیند و تا آخر سفر حداقل یک بار با همسرش دیده می شد، امکانش بود که تحلیل دیگری کرد اما… من هیچ حکم خاصی صادر نمی کنم ولی توجه به این نکته بد نیست که قبل از صادر کردن یک رای برای دیگران لحظه ای خود را جای آنها تصور کنیم و ببینیم آیا خودمان تاب کشیدن شمه ای از آنچه مثل آب خوردن دیگران را محکوم به کشیدن آن می کنیم، را داریم؟

یاشار گرمستانی

5 پاسخ to “يک سوزن به خود يک جوال دوز به ديگران”

  1. سیاوش Says:

    چرا باید حتماً از آدم دزدی کنن تا بفهمه دزدی رو باید نفی و نهی کرد؟! یعنی قبلش نمیفهمه که اگه از خودش و چیزی که واسش زحمت کشیده رو بدزدن نمی پسنده. البته من نمیگم این دزدیه یا نه. صرفاً یه مثال بود.

  2. امیر رشیدی Says:

    راستش اگه من بودم برای اینکه تو شکت نبره حتمن کنار زنم می شستم. 😉

    ولی من فکر می کنم اون موقع مرده داشته به این فکر می کرده که چه کار خوبی کرده که چند همسری و امضا نکرده و چه کار بدتری کرده که باقی رو امضا کرده.

    البته یادمون نره موقعیت زندگی این زن و مرد، اگر به فرض اون SMS از دوست پسر اون خانم بوده باشه به نظر من خیلی مهم هست. چون بعید میدونم کسی که همهی نیازهاش برطرف شده باشه تو اون سن بره و دوست پسر بگیره.

    با همه ی این احوال برای کسی مثل من که این موضوع ها اصلن اهمین نداره.

    حالا واقعن یعنی ….. آیا ….؟
    یعنی زنها؟
    آیا مردها هم؟
    اگر زنها … ، چرا مردها نه؟
    اگر مردها…، چرا زنها نه؟
    آیا تو خانمان بر انداز شدی؟
    یعنی آیا تو؟ تو هم یاشار، آره تو هم؟
    آیا از این بازی ها با ما هم میکنی؟ o:
    آیا….. ؟
    (مثل رادیو جوان شدم؟! D:)

  3. آرش اقبالی Says:

    من هم این مطلب رو قبول دارم، متاسفانه بعضی ها (یعنی بیشتر مردم) تصورشون از کمپین صرفاً حمایت از خانم هاست در صورتی که در شعار اصلی کمپین یعنی همون «تغییر برای برابری»، این عدالت و برابری بین حقوق زن و مرد هستش که مورد بحث قرار میگیره و همون قدر که مردان برتری طلب مورد انتقاد کمپین هستن، در مورد خانم ها هم این مساله صدق میکنه! (البته متاسفنه تو همین کمپین خودمون هم کم پیدا نمیشن دوستانی که حداقل در عمل به برابری اعتقاد ندارن)

  4. یاشار گرمستانی Says:

    من فک می کنم همه این قضاوت هایی که دوستان کردن زیاد به مقصود من از نوشتن این پست ربطی نداشته باشه… منظور من بیشتر اینه که کسی که تاب تحمل یه چنین اس ام اسی رو نداره چطور انتظار داره یکی دیگخ(چه مرد چه زن چه فرقی می کنه) با چیزی که این مساله رو وجاهت رسمی و قانونی می ده، کنار بیاد؟ تازه حمایت قانون از چنین حرکتی خیلی بار فشارش رو بیشتر می کنه تا مثل اون اس ام اس بصورت یه چیز مخفیانه زیر زیرکی…

  5. جمشید آیین دار Says:

    البته محتوای اس ام اس نشون نمی ده که ارسال کننده مرد بوده ، میشه گفت این آقا بیماری بدبینی داره ، منم با این نظر موافقم که حتی تصور ارسال اس ام اس با این مضمون برای همسرش رو نداشته ولی علنا از چند همسری برای مردان حمایت کرده. من با مردی هم صحبت شدم که می گفت : آقا این تابلوی نقاشی زیباست ، ولی من که تا آخر عمرم نمیتونم بشینم این تابلو رو نگاه کنم. همه برداشت او از یک انسان که زن باشه رو در یک تابلوی نقاشی بی روح جمع کرد ! حالا فکر کن من چگونه این آدم رو باید عوض کنم ؟ تمام تلاش ما مردان برابری طلب اینه که نظر مردان جامعه رو به این موارد جلب کنیم.

پاسخی بگذارید

